Over tijgers en leeuwen…

 Enkele weken terug nog eens een bezoekje gebracht aan de Antwerpse Zoo, altijd leuk om de meer exotische diersoorten eens levensecht te kunnen bewonderen. Als ik een favoriete wilde diersoort zou moeten ‘kiezen’ dan zou ik zeker en vast gaan voor de katachtigen, ik kan minutenlang staan kijken naar de gratie en fierheid waarmee ze zich voortbewegen.

  Na lang geduldig wachten en observeren kreeg ik er dan toch enkele op de foto… Eigenlijk prachtig dat er zoiets bestaat als de zoo waar je veel diersoorten met eigen ogen kan zien en fotograferen die veel mensen anders nooit in het echt zouden zien. Ook mooi dat de zoo deze dieren een goede verzorging geeft en voldoende voedsel. Maar toch maak ik mij bij elk bezoek aan de zoo  een bedenking, zouden zulke dieren echt niet beter af zijn in het wild? Akkoord, deze exemplaren kunnen niet ten prooi vallen aan jagers of angstige boeren maar dag in dag uit op enkele vierkante meters vol van frustratie rondlopen kan toch ook niet de bedoeling zijn? Dit is gewoon een bedenking die ik maak waarbij ik geenszins een steen wil gooien naar één of ander zoopark want ik weet ook dat de dieren de beste zorgen krijgen en dat dieren in gevangenschap geboren en opgegroeid geen schijn van kans maken in het wild…

~ door Sven op mei 4, 2010.

Geef een reactie

 
