De bewoners van Planckendael

Over de inrichting van Planckendael heb ik het al gehad in mijn vorige stukje, nu is het de beurt aan enkele van de dieren waar ik zo goed als mogelijk foto’s van genomen heb. In een dierenpark of op een gelukkige dag in de natuur kom ik toch steeds weer tot het besef dat ik met mijn 18-105mm objectief wat mm’s tekort kom als ik dieren wil fotograferen zonder ze weg te jagen of zenuwachtig te maken… Stilaan eens beginnen uitkijken voor een 3de objectief zodat ik over iets meer tele beschik, al is er geen haast bij, want men kan niet alles tegelijk willen… 🙂

Deze keer geen leeuwen, de grootste reden is dat ze iets te lui waren en praktisch allemaal met hun rug naar ons lagen… Tijgers hebben ze blijkbaar niet in Planckendael, de sneeuwluipaard bleek niet thuis te zijn, en voor de jachtluipaarden had ik het bekende zoomprobleem… Dus moest ik mij in deze uitstap tevreden stellen met kleinere roofdieren zoals de vos. Dit was trouwens de eerste vos die ik levend en wel in het echt zag… Af en toe komen we een doodgereden exemplaar tegen langs de kant van de weg in bosrijk gebied zoals de Ardennen maar levend en in de vrije natuur heb ik er nooit een gezien. Wat opviel is dat de dieren in Planckendael over heel wat meer loopruimte beschikken dan hun soortgenoten in de Antwerpse Zoo, zeker bij de giraffen is dit verschil vrij groot… De reden hiervoor is uiteraard bekend, de Antwerpse Zoo zit aan alle zijden ingesloten zodat serieuze uitbreiding niet echt meer mogelijk is.  Planckendael is momenteel aan het werken aan een nieuw verblijf voor olifanten, Kai-Mook het olifantje dat geboren is in 2009 in de Antwerpse Zoo zou hier naartoe verhuizen… Wederom een reden om het park nog eens te bezoeken… 🙂

~ door Sven op juni 1, 2011.

Eén reactie to “De bewoners van Planckendael”

  1. Zeer tof zoeteke enneuh… ’t moeten ni altijd stoute beesten daje trekt é 😉

Geef een reactie

 
